Silniki elektryczne

Teraz także dla motorowodniaków i żeglarzy

 

Oferta niemieckiej firmy Torqeedo

Mocne elektryczne silniki zaburtowe made in Germany, z nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, to odpowiedź firmy Torqeedo ze Stanbergu na potrzeby żeglarzy i wędkarzy.

Szczególnie tych, którzy poszukują silników wyraźnie mocniejszych od powszechnie dostępnych manewrowych motorów o maksymalnej mocy do 1HP.

Na jeziorach i kanałach mamy coraz więcej stref ciszy. Chcemy po nich pływać nie tylko na maleńkich łódkach wędkarskich, ale także na jachtach. Dlatego częściej poszukujemy mocnych silników elektrycznych – wydajnych i cichych.

Linia silników Torqeedo Cruise

W serii Cruise mamy do wyboru cztery silniki. Cruise 2.0R i 4.0R, dostosowane do montażu sterociągu, są bardzo lekkie (mają aluminiowe korpusy i uchwyty) i nie wymagają hydraulicznego wspomagania. Występują w wersji S (krótka) oraz L (długa).

Silniki Cruise

Cruise 2.0R to odpowiednik 5-6 konnego silnika spalinowego. Potwierdzają to liczne testy oraz praktyka użytkowników. Do zasilania potrzebujemy dwóch baterii żelowych lub dwóch typu AGM dobrej jakości (pojemność baterii od 100 Ah do 150 Ah), połączonych szeregowo – 2x12 volt lub 4x12 volt (wersja 4.0R). Wszystkie połączenia muszą być wykonane z grubych miedzianych kabli wielożyłowych. Ich końce powinny być zaciśnięte w miedziane i ocynkowne albo w posrebrzane końcówki. Doskonale sprawdzają się tzw. gniazda i wtyczki Andersson. Do ładowania takiego zestawu potrzebna jest wysokiej jakości ładowarka 24-voltowa, zawsze zamontowana blisko ładowanych baterii. Dobrym rozwiązaniem są ładowarki wodoodporne (klasa wodoodporności IP 67), trójstopniowe. Czas ładowania dwóch baterii 2x12 volt to 10-14 godzin.

Silniki Cruise sterowane są manetką elektroniczną wyposażoną w elektroniczny wyświetlacz. Montując manetkę do silnika i instalując motor na łodzi, musimy pamiętać, że wszystkie podłączenia wymagają dużej staranności i dobrych materiałów, ale nie jest konieczna pomoc specjalistycznego serwisu, operacja nie wymaga też skomplikowanych narzędzi. Do każdego silnika firma dostarcza podstawowy zestaw kabli miedzianych i wyłącznik wysokiej jakości (uwaga: silnik montowany do sterociągu potrzebuje minimum dwóch dodatkowych śrub do stałego przykręcenia go do pawęży).

Silniki Cruise 2.0R i Cruise 4.0R można za pomocą prostego patentu zestawiać w parę silników Twin Cruise. Uzyskujemy wtedy moc 12HP lub 20HP. Zestaw Twin Cruise sterowany jest podwójną elektroniczną manetką.

Cruise 2.0T oraz 4.0T (modele z roku 2012) to dwa najnowsze silniki rumplowe, łatwe i proste w montażu, z wpinanym lekkim rumplem wyposażonym w wyświetlacz elektroniczny. Podaje on wszystkie parametry pracy: zasięg, stan baterii, napięcie, moc zasilania i prędkość. Każdy nowy model Cruise z manetką ma wbudowany moduł GPS, który oblicza prędkość i odległość w milach morskich lub kilometrach. Oba silniki wymagają identycznego zasilania jak Cruise R. Cruise 2.0T to wyjątkowa propozycja dla jachtów i łodzi średniej wielkości, do wyporności 3 ton.

Najnowszy Cruise 2.0T w akcji

Firma Torqeedo GMBH na sezon 2012 przygotowała do silników Cruise absolutną nowość – baterię Power 26-104. Jest to unikatowe źródło prądu. Zabezpieczona elektronicznie bateria litowa, wodoodporna (IP 67 ), pracująca w poziomie, o napięciu 25,9 volt i pojemności 2685 Wh, waży 25 kg. Wytrzymuje głębokie rozładowanie. Jest zabezpieczona przed błędnym podłączeniem biegunów i przeładowaniem. Maksymalny prąd rozładowania to 180 A. W temperaturze 25 stopni Celsjusza będziemy mieli około 800 cykli ładowania. Czas ładowania przy użyciu Torqeedo 350 W wynosi 12-14 godzin. To nowoczesne i bardzo lekkie źródło zasilania, z uwagi na swoją cenę przeznaczone jest do bardziej luksusowych jednostek, gdzie może pełnić rolę zasilania alternatywnego napędu. Silniki Cruise 2.0R i T wymagają zasilania jedną baterią Power, natomiast silniki Cruise 4.0R i T – dwoma.

  Waga Długość kolumny Śruba Max obroty śruby Napięcie prac Moc Moc uciągu w lb
CRUISE 2.0 R S/L 16S / 16.9L 62.5S / 75.5L v19 1300 rpm 24 / 25.9V 5-6HP 115
CRUISE 4.0 R S/L 16.8S / 17.7L 62.5S / 75.5L v19 1300 rpm 48 / 51.8V 8-9.9HP 189

Linia silników Torqeedo Travel

Silnik Travel 1003 (w wersji S i L) o mocy około 3HP to z kolei doskonały, lekki i bardzo mocny silnik z baterią wpinaną w górny korpus. Bateria waży tylko 4,8 kg. Ma dużą pojemność: 520 Wh. Przeciętnie wystarcza na 1-4 godziny pracy. Ładujemy ją za pomocą małej ładowarki dostarczanej przez firmę razem z silnikiem. Bateria nie ma pamięci, więc możemy ją ładować w każdej chwili. Kolorowa migająca dioda sygnalizuje ładowanie, natomiast stałe świecenie czerwonej diody oznacza stan pełnego naładowania.

Można dokupić dodatkowe baterie. Każda bateria wyposażona jest w moduł GPS. Rumpel z płynną regulacją obrotów wyposażony jest w elektroniczny wyświetlacz identyczny jak w modelu Cruise T. Travel 1003 to doskonała propozycja do łodzi rekreacyjnych, wędkarskich i małych jachtów. Silnik ten zbiera w całej Europie doskonałe opinie. Po zeszłorocznej akcji promocyjnej w prasie wędkarskiej znalazł wielu klientów także wśród polskich wędkarzy, głównie łowiących metodą spinningową.

TRAVEL 1003 S/L z baterią zintegrowaną 520Wh litowo-jonową (29.6V/18Ah)
Waga silnika w kg Moc uciągu w lb Waga baterii Długość kolumny Śruba Max obroty Moc
13.4S / 14.0L 68 4.5 kg 62.5S / 75L v8 1200 rpm 3HP

Linia Torqeedo Travel

Magazyn Wiatr