Firma Torqeedo, lider w produkcji silników elektrycznych, zaprezentowała nowy produkt: mocny silnik zaburtowy Deep Blue (prezentujemy go na okładce działu Playboat). Napęd przedstawiony w listopadzie na targach Mets w Amsterdamie, zdobył główną nagrodę DAME 2012 (Design Award Mets 2012). Jury doceniło innowacyjne rozwiązania zastosowane w konstrukcji silnika. Pod wrażeniem było także kolegium sędziowskie Międzynarodowego Stowarzyszenia Dziennikarzy Sportów Wodnych (Boating Writers International), które przyznało Torqeedo Deep Blue nagrodę dla najbardziej innowacyjnego produktu 2013 roku, ufundowaną przez amerykańskie Narodowe Stowarzyszenie Producentów Sprzętu Żeglarskiego (National Marine Manufacturers Association - NMMA). Nagrodę tę (NMMA Innovation Award) wręczono na targach Miami Boat Show.
Wyjątkowość Deep Blue polega przede wszystkim na dużej mocy znamionowej 55 kW (75 KM), odpowiadającej efektywnej sile ciągu 80-konnego silnika spalinowego. Jest to pierwszy tak mocny zaburtowy silnik elektryczny. System składa się z kilku elementów: centralki połączeniowej, ładowarki, komputera pokładowego z dotykowym ekranem (zawierającego prędkościomierz GPS i kompas), elektronicznej manetki, baterii 12V (używanej do włączania akumulatorów wysokonapięciowych) oraz, oczywiście, głównych akumulatorów. Litowo-jonowe akumulatory używane do zasilania Deep Blue są takie same, jak te stosowane w samochodach napędzanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi. Generują napięcie 345V. Urządzenie sterowane jest przez elektroniczny procesor zapewniający ochronę przed przeładowaniem, całkowitym rozładowaniem, przepięciami czy przegrzaniem. Akumulatory o pojemności 13 kWh przewidziano do używania w zestawach po 2, 3 lub 4 baterie. Mają dziewięcioletnią gwarancję producenta, który zapewnia, że nawet po tak długim czasie zachowają co najmniej 80 proc. początkowej pojemności. Wszystkie podzespoły posiadają klasę wodoszczelności IP 67 (wytrzymują bez uszkodzeń pół godziny pod wodą na głębokości metra). Dotyczy to również kabli i połączeń. Christoph Ballin, dyrektor zarządzający i współzałożyciel firmy, uważa, że Deep Blue może okazać się bardziej ekonomiczny niż klasyczne silniki spalinowe.
Deep Blue zamontowano między innymi na nowej niemieckiej motorówce Palena 6.2 produkcji Rivers And Tides Boat Building (www.riverandtides.de). To jednostka stylizowana na klasyczną łódź z początku XX wieku. Z wyjątkiem części podwodnej i kokpitu kadłub obłożono mahoniowym fornirem pokrytym ośmioma warstwami lakieru. Łódź jest wyposażona w prędkościomierz GPS, kompas, manetkę i kierownicę z mahoniu oraz elektryczną pompę zęzową. Bez silnika waży 330 kg i może pomieścić do 8 osób. Miejsce na akumulatory przygotowano pod tekową podłogą.
Po zamontowaniu Deep Blue z zestawem trzech akumulatorów okazało się, że motorówka może pływać z umiarkowaną prędkością nawet 13 godzin. Producent obliczył, że dzienny koszt użytkowania takiego zestawu w niemieckiej strefie cenowej powinien wynieść około 36 euro (przy eksploatacji przez 200 dni w roku).
Waga | Długość kolumny | Max obroty | Napięcie mocy | Moc | Uciąg w lbs | |
CRUISE 2.0 R S/L | 16S / 16.9L | 62.5S / 75.5L | 1300 rpm | 24 / 25.9V | 5-6 HP | 115 |
CRUISE 4.0 R S/L | 16.8S / 17.7L | 62.5S / 75.5L | 1300 rpm | 48 / 51.8V | 8-9.9 HP | 189 |
Najważniejszym elementem systemów napędowych Torqeedo i silników Cruise jest bateria Power 26-104. Jest to unikatowe nowoczesne źródło prądu. Zabezpieczona elektronicznie bateria litowa, wodoodporna (IP 67), o napięciu 25,9 volt i pojemności 2685 Wh, waży 25 kg. Wytrzymuje głębokie rozładowanie, jest zabezpieczona przed błędnym podłączeniem biegunów i przeładowaniem (maksymalny prąd rozładowania to 180 A). W temperaturze 25 stopni Celsjusza będziemy mieli około 800 cykli ładowania. Czas ładowania wynosi 12, 14 godzin. Silniki Cruise 2.0R i 2.0T wymagają zasilania jedną baterią Power, natomiast silniki Cruise 4.0R i 4.0T – dwoma.
W serii Cruise mamy do wyboru cztery silniki. Cruise 2.0R i 4.0R, dostosowane do montażu sterociągu, są bardzo lekkie (mają aluminiowe korpusy i uchwyty) i nie wymagają hydraulicznego wspomagania. Występują w wersji S (krótka) oraz L (długa).
Cruise 2.0R to odpowiednik 5, 6 konnego silnika spalinowego. Potwierdzają to liczne w testy oraz praktyka użytkowników. Silniki Cruise sterowane są manetką elektroniczną wyposażoną w wyświetlacz. Montując manetkę do silnika i instalując motor na łodzi, musimy pamiętać, że wszystkie podłączenia wymagają dużej staranności i dobrych materiałów, ale nie jest konieczna pomoc specjalistycznego serwisu, operacja nie wymaga też skomplikowanych narzędzi. Do każdego silnika firma dostarcza podstawowy zestaw kabli miedzianych i wyłącznik wysokiej jakości (uwaga: silnik montowany do sterociągu potrzebuje minimum dwóch dodatkowych śrub do stałego przykręcenia go do pawęży).
Silniki Cruise 2.0R i Cruise 4.0R można za pomocą prostego patentu zestawiać w parę silników Twin Cruise. Uzyskujemy wtedy moc 12HP lub 20HP. Zestaw Twin Cruise sterowany jest podwójną elektroniczną manetką.
Cruise 2.0T oraz 4.0T (modele z roku 2012) to dwa najnowsze silniki rumplowe, łatwe i proste w montażu, z wpinanym lekkim rumplem wyposażonym w wyświetlacz elektroniczny. Podaje on wszystkie parametry pracy: zasięg, stan baterii, napięcie, moc zasilania i prędkość. Każdy silnik Cruise ma wbudowany moduł GPS, który oblicza prędkość i odległość w milach morskich lub kilometrach. Oba silniki wymagają identycznego zasilania jak modele Cruise 2.0R i 4.0R. Cruise 2.0T to wyjątkowa propozycja dla armatorów jachtów i łodzi średniej wielkości (do wyporności 3 ton).
TRAVEL 1003 S/L z baterią zintegrowaną 520Wh litowo-jonową (29.6V/18Ah) | ||||||
Waga silnika w kg | Uciąg w lbs | Waga baterii | Długość kolumny | Śruba | Max obroty | Moc |
13.4S / 14.0L | 68 | 4.5 kg | 62.5S / 75L | v8 | 1200 rpm | 3HP |
Silnik Travel 1003 (w wersji S i L) o mocy około 3HP to z kolei doskonały, lekki i bardzo mocny silnik z baterią wpinaną w górny korpus. Bateria waży tylko 4,8 kg. Ma dużą pojemność: 520 Wh. Przeciętnie wystarcza na 4, 5 godzin pracy. Ładujemy ją za pomocą małej ładowarki dostarczanej przez firmę razem z silnikiem. Bateria nie ma pamięci, więc możemy ją ładować w każdej chwili. Kolorowa migająca dioda sygnalizuje ładowanie, natomiast stałe świecenie czerwonej diody oznacza stan pełnego naładowania.
Można oczywiście dokupić dodatkowe zapasowe baterie. Rumpel z płynną regulacją obrotów wyposażony jest w elektroniczny wyświetlacz identyczny jak w modelach Cruise 2.0T oraz 4.0T. Silnik Travel 1003 to doskonała propozycja do łodzi rekreacyjnych, wędkarskich i małych jachtów.
Marcin Pituła
Maciej Konarzewski przetestował silnik Torqeedo Cruise 2.0 RL oraz baterię Power 26-104 na swoim jachcie motorowym typu Haber 800 M.
– Zamieniłem jacht żaglowy na motorowy, ale nie chciałem rezygnować z żeglugi po mazurskich akwenach objętych strefą ciszy – mówi Maciej Konarzewski, którego łódź stacjonuje w Piaskach nad Bełdanami. – Dlatego mój „Szwendak” oprócz tradycyjnego motoru stacjonarnego ma silnik Torqeedo Cruise 2.0 RL. Ten model bez problemów radzi sobie z jachtem o długości ośmiu metrów i wadze trzech ton. Mogę rozpędzić łódź do 10 km/h, ale najbardziej ekonomiczna prędkość to 5 km/h. Płynąc w ten sposób bez ładowania baterii pokonuję 40, 50 km. Oznacza to, że aktywna podróż bez zawijania do portu może trwać trzy dni. Kiedy otrzymuję informację, że moja bateria jest rozładowana w 70 procentach, kieruję się do mariny. Aby zwiększyć zasięg, mogę zmniejszyć prędkość. Później cumuję, podłączam ładowarkę do prądu przy kei i jadę po weekendzie do domu. Ładowanie trwa około 11 godzin, więc nazajutrz mógłbym ponownie wyruszyć w trzydniowy rejs bez kontaktu z cywilizacją.