Na jeziorach i kanałach jest coraz więcej stref ciszy. Chcemy po nich pływać nie tylko na maleńkich łódkach, ale też na jachtach i łodziach motorowych. Dlatego coraz częściej poszukujemy mocnych silników elektrycznych – wydajnych i cichych. Niemiecka firma Torqeedo jest liderem w produkcji takich urządzeń. W ostatnich trzech sezonach na naszych wodach przybyło jednostek zasilanych silnikami tej marki. Wodniacy i wędkarze najczęściej sięgają po modele Travel i Cruise.
Innowacyjny silnik zaburtowy Deep Blue, o mocy niespotykanej wcześniej w segmencie silników elektrycznych, firma Torqeedo zaprezentowała jesienią 2012 roku. Krótko po debiucie Deep Blue zdobył główną nagrodę amsterdamskich targów Design Award Mets 2012. Otrzymał też tytuł najbardziej innowacyjnego produktu 2013 roku przyznany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Dziennikarzy Sportów Wodnych (Boating Writers International), a ufundowany przez amerykańskie Narodowe Stowarzyszenie Producentów Sprzętu Żeglarskiego. Wyjątkowość Deep Blue polega przede wszystkim na dużej mocy znamionowej 55 kW (75 KM), odpowiadającej efektywnej sile ciągu 80-konnego silnika spalinowego. Jest to pierwszy tak mocny zaburtowy silnik elektryczny.
Deep Blue montowane są między innymi w niemieckich motorówkach Palena 6.2. To jednostki stylizowane na klasyczne łodzie z początku XX wieku. Bez silnika ważą 330 kg. Silnik Deep Blue z zestawem trzech akumulatorów pozwolił pływać tą łodzią z umiarkowaną prędkością przez 13 godzin. Kto nie wierzy, niech zobaczy: wystarczy w wyszukiwarkę kanału You Tube wpisać tytuły filmów zrealizowanych podczas testowych rejsów: Torqeedo Deep Blue 80PS/HP Elektro-Bootsmotor, Deep Blue Fjordling, Deep Blue Zodiac.
Wykorzystując technologię zastosowaną przy budowie zaburtowego Deep Blue, niemiecka firma stworzyła system Deep Blue z silnikiem wewnętrznym (Inboard 40/80 HP). To rynkowa nowość – pierwszy seryjnie produkowany układ napędowy o wysokiej mocy z silnikiem do zabudowy. Charakteryzuje się tymi samymi osiągami, poziomem bezpieczeństwa i wygodą, co zaburtowy Deep Blue. System przeznaczony jest do łodzi motorowych, żaglowych, do małych promów i tramwajów wodnych.
Zestaw składa się z elektronicznej manetki, ładowarki rodem z przemysłu samochodowego, skrzyni zbiorczej, gdzie zbiegają się wszystkie przewody elektryczne i sygnałowe oraz akumulatora 12V, który dostarcza napięcie do układu elektrycznego łodzi i zapewnia zasilanie potrzebne do włączenia akumulatora wysokoprądowego (akumulator wysokoprądowy automatycznie ładuje akumulator 12V). Dotykowy ekran pokładowego komputera (o przekątnej 5,7 cala) w czternastu oknach informacyjnych wyświetla dane o prędkości nad dnem, zasięgu, odległości do celu, czasie przybycia do celu i stanie naładowania akumulatora. Kierunek żeglugi pokazuje wbudowany kompas. Sercem systemu Deep Blue są oczywiście główne akumulatory litowo-jonowe, takie same jak w samochodach napędzanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi. Generują napięcie 345V. Sterowane są przez elektroniczny procesor zapewniający ochronę przed przeładowaniem, całkowitym rozładowaniem, przepięciami czy przegrzaniem. Akumulatory o pojemności 13 kWh zaprojektowano do używania w zestawach po 2, 3 lub 4 baterie. Mają dziewięcioletnią gwarancję producenta. Podzespoły posiadają klasę wodoszczelności IP 67 (wytrzymują bez uszkodzeń pół godziny pod wodą na głębokości metra). Dotyczy to również kabli i połączeń.
W serii silników Torqeedo Cruise mamy do wyboru cztery modele. Cruise 2.0R i 4.0R (siła uciągu 6 HP i 10 HP), dostosowane do montażu sterociągu, są bardzo lekkie i nie wymagają hydraulicznego wspomagania. Występują w wersji S (krótka) oraz L (długa).
Silniki sterowane są elektroniczną manetką wyposażoną w wyświetlacz. Do każdego modelu firma dostarcza podstawowy zestaw kabli miedzianych i wyłącznik wysokiej jakości (uwaga: silnik montowany do sterociągu potrzebuje przynajmniej dwóch dodatkowych śrub do stałego przykręcenia go do pawęży). Silniki Cruise 2.0R i Cruise 4.0R można za pomocą prostego patentu zestawiać w parę silników Twin Cruise. Uzyskujemy wtedy moc 12 HP lub 20 HP. Zestaw Twin Cruise sterowany jest podwójną elektroniczną manetką.
Dwa kolejne modele o tej samej mocy to Cruise 2.0T oraz 4.0T – najnowsze silniki rumplowe, łatwe i proste w montażu, z wpinanym lekkim rumplem wyposażonym w elektroniczny wyświetlacz. Podaje on wszystkie parametry pracy: zasięg, stan baterii, napięcie, moc zasilania i prędkość (każdy silnik Cruise ma wbudowany moduł GPS). Cruise 2.0T to wyjątkowa propozycja dla armatorów jachtów i łodzi średniej wielkości (do wyporności 3 ton). Silniki Torqeedo Cruise 2.0R i 2.0T wymagają zasilania jedną baterią Power, natomiast silniki Cruise 4.0R i 4.0T – dwoma połączonymi w szereg.
Silnik Travel 1003 (w wersji S i L) o mocy około 3 HP to z kolei doskonały, lekki i mocny silnik z baterią wpinaną w górny korpus. Bateria waży tylko 4,8 kg. Ma dużą pojemność: 520 Wh. Przeciętnie wystarcza na 4, 5 godzin pracy. Ładujemy ją za pomocą małej ładowarki dostarczanej przez firmę razem z silnikiem. Bateria nie ma pamięci, więc możemy ją ładować w każdej chwili. Rumpel z płynną regulacją obrotów wyposażony jest w elektroniczny wyświetlacz.
Travel 1003 to najpopularniejszy produkt Torqeedo w Polsce. Korzystają z niego przede wszystkim wędkarze. Wybierają go też żeglarze – do mniejszych jednostek żaglowych lub do tenderów.
Bateria Power, czyli klucz do sukcesu
Najważniejszym elementem elektrycznych systemów napędowych marki Torqeedo jest akumulator Power 26-104. To unikatowe nowoczesne źródło prądu i podstawa systemu napędowego, szczególnie w wypadku modeli Cruise oraz Twin Cruise. Zabezpieczona elektronicznie wodoodporna bateria, o napięciu 25,9 volt i pojemności 2685 Wh, waży 25 kg. Wytrzymuje głębokie rozładowanie, jest zabezpieczona przed błędnym podłączeniem biegunów, przeładowaniem i przegrzaniem. W temperaturze 25 stopni Celsjusza bateria Power 26-104 gwarantuje około 800 cykli ładowania (czas ładowania wynosi od 12 do 14 godzin).
Użytkownik powinien oczywiście unikać zanurzania baterii, ale warto pamiętać, że wszystkie baterie firmy Torqeedo zostały tak zaprojektowane, by nie ulegały uszkodzeniom przy zanurzeniu do głębokości metra przez 30 minut (każdy egzemplarz przechodzi test wodoodporności, obudowę baterii wykonano w klasie wodoodporności IP 67).
Wszystkie elementy akumulatora mają podwójne zabezpieczenia przed uszkodzeniem. Tryb pełnego uśpienia pozwala wyłączyć akumulator dla bezpieczeństwa – chronimy go w ten sposób przed przypadkowym rozładowaniem. Dużą pojemność i moc baterii gwarantują bezpieczne ogniwa Li-NMC produkowane w Japonii. Każde ogniwo ma trzy zintegrowane mechanizmy zabezpieczenia. Akumulatory posiadają także system informacji i elektronicznej identyfikacji, gniazda wymiany danych (na przykład z komputerem silnika Cruise), czujnik wody (bateria wie, kiedy została zanurzona i automatycznie odłącza napięcie na biegunach) oraz izolację biegunów, co zapobiega nieumyślnemu rozładowaniu akumulatora w trakcie dłuższego przechowywania.