Nowe modele silników Torqeedo '2016

Łódź Lider Sportsman 445 MAX z silnikiem Torqeedo Cruise 10.0 R. To nowy rewolucyjny silnik z trymem przeznaczony do jednostek motorowych i żaglowych

Na jeziorach i kanałach jest coraz więcej stref ciszy. Chcemy po nich pływać nie tylko na maleńkich łódkach, ale też na jachtach i łodziach motorowych. Dlatego coraz częściej poszukujemy mocnych silników elektrycznych – wydajnych, cichych i ekologicznych. Renomowana niemiecka firma Torqeedo jest liderem w produkcji takich urządzeń.

Elektrycznie podnoszony Cruise 10.0 R ma lekką obudowę i nową pięciołopatową śrubę o dużej sprawności. Jest wodoodporny i może pracować w słonej wodzie.Na sezon 2016 przygotowano nowe modele silników Torqeedo. Przebojem z pewnością będzie debiutujący na wiosnę flagowy silnik z linii Cruise, czyli rewolucyjny Cruise 10.0 R z trymem przeznaczony do łodzi żaglowych i motorowych o masie do 10 ton. Motor z elektroniczną manetką oferowany jest w trzech wersjach: Short, Long i Extra Long. To solidny i duży silnik elektryczny o mocy 10 kW, porównywalnej z mocą motorów spalinowych 20 KM.

CRUISE 10.0 R. PRĘDKOŚĆ I ZASIĘG
Torqeedo Cruise 10.0 R + cztery baterie Torqeedo Power 26-104
(24V / 104 Ah) ważące 96 kg
  Prędkość Zasięg Czas
Wolna żegluga 4,2 węzła (7,8 km/h) 35,2 mili (65 km) 8h 20’
Pełne obroty 17,2 węzła (31,9 km/h) 7,4 mili (13,7 km) 0h 48’

Elektrycznie podnoszony Cruise 10.0 R ma lekką aluminiową obudowę i jest wodoodporny (klasa wodoszczelności IP 67 oznacza, że urządzenie wytrzymuje bez uszkodzeń pół godziny pod wodą na głębokości metra). Poza tym jest przystosowany do pracy w słonej wodzie. Wewnątrz silnika wbudowano komputer pokładowy. Elektroniczna manetka ma wyświetlacz informujący o prędkości łodzi, poborze mocy, czasie żeglugi i zasięgu. Zestaw wyposażono w komplet kabli o długości 4,5 metra oraz nową śrubę pięciołopatową o dużej sprawności.

Bateria Power 26-104 to nowoczesne źródło prądu i podstawa systemu napędowego

Modele z najdłuższą kolumną wału XL (63,9 cm) ważą 49,4 kg. Egzemplarze ze średnią kolumną L (51,2 cm) ważą 48,5 kg. Natomiast silniki z najkrótszą kolumną S (38,5 cm) ważą 47,2 kg. Maksymalne obroty przy pełnym obciążeniu wynoszą 1400 rpm. Napięcie pracy: 48 woltów. Gdy płyniemy z prędkością 4,2 węzła, silnik Cruise 10.0 R pozwoli nam pokonać nawet 35 mil morskich, a czas podróży wyniesie około ośmiu godzin.

Śruby montowane pod kadłubami

Niemiecka firma Torqeedo, wzbogacając ofertę silników elektrycznych, wprowadza w 2016 roku serię nazwaną Cruise Fixed Pod. To wersje silników przeznaczone do łodzi i jachtów żaglowych oraz do niektórych jednostek wypornościowych. Śruby w tych modelach montowane są pod kadłubami. Silniki doskonale współpracują z bateriami Power 26-104.

Nowa seria silników elektrycznych Cruise Fixed Pod. Śruby znajdują się pod kadłubami. W modelach 2.0 FP i 4.0 FP można zamontować śrubę z tworzywa high-speed: v30/p4000

Urządzenia są wodoodporne, nie korodują i są przystosowane do pracy w słonej wodzie. Mają komputery pokładowe z odbiornikiem GPS oraz elektroniczne manetki z wyświetlaczami informującymi o prędkości łodzi, poborze mocy, czasie żeglugi i zasięgu.

PRĘDKOŚĆ I ZASIĘG
Cruise 10.0 FP + cztery baterie Power 26-104 (24V / 104 Ah) ważące łącznie 96 kg
  Prędkość Zasięg Czas
Wolna żegluga 3,8 węzła (7 km/h) 24,6 mili (45,5 km) 6h 30’
Pełne obroty 17,3 węzła (32 km/h) 15,9 mili (29,5 km) 0h 55’
Cruise 4.0 FP + dwie baterie Power 26-104 (24V / 104 Ah) ważące łącznie 48 kg
  Prędkość Zasięg Czas
Wolna żegluga 2,7 węzła (5 km/h) 26,1 mili (48,3 km) 9h 40’
Pełne obroty 6 węzłów (11 km/h) 7,5 mili (13,9 km) 1h 15’
Cruise 2.0 FP + dwie akumulatory ołowiowe (2 x 12V / 200 Ah) ważące łącznie 120 kg
  Prędkość Zasięg Czas
Wolna żegluga 2,7 węzła (5 km/h) 24,3 mili (45 km) 9h 00’
Pełne obroty 6 węzłów (11 km/h) 10,5 mili (19,5 km) 1h 45’

Silnik Torqeedo Cruise 2.0 FP o mocy 2 kW z powodzeniem zastąpi motor spalinowy o mocy 5 KM i posłuży do napędu jednostki o masie do trzech ton. Model Cruise 4.0 FP o mocy 4 kW odpowiada silnikowi spalinowemu o mocy 8 KM i może być wykorzystywany do napędu jachtu o masie do czterech ton. Natomiast moc najmocniejszego w tej grupie silnika Cruise 10.0 FP jest porównywalna z mocą motorów spalinowych 20 KM. Producent poleca tę jednostkę armatorom łodzi żaglowych i motorowych o masie do 10 ton. Napięcie pracy w modelu 2.0 FP wynosi 24 wolty, natomiast w dwóch pozostałych – 48 woltów. Maksymalne obroty wynoszą od 1300 rpm w modelach 2.0 FP i 4.0 FP do 1400 rpm w silniku 10.0 FP.

Dwa silniki Deep Blue 40 SD zainstalowano w morskim katamaranie „Moonwave”

W serii Cruise Fixed Pod firma proponuje stosowanie nowych składanych śrub dwupłatowych wykonanych z brązu, ale w modelach Cruise 2.0 FP oraz Cruise 4.0 FP można zamontować inną śrubę z tworzywa high-speed: v30/p4000.

Nowy Travel 1003 L z baterią litowo-jonową 915 Wh

Torqeedo Travel 1003 to lekki i mocny silnik z baterią w górnym korpusie. Można ją ładować panelem solarnym Sunfold 50 wpinanym bezpośrednio do baterii.

Silniki marki Torqeedo z serii Travel przeznaczone są przede wszystkim do łodzi wędkarskich, pontonów i małych jachtów o masie do 1,5 tony. Mała waga plus stosunkowo duża moc – oto tajemnica sukcesu. Silnik bez problemów schowamy pod pokładem. Bardzo prosta jest także instalacja. Model Travel 1003 (w wersji L, czyli z długą kolumną wału) o mocy 1 kW (odpowiednik mocy 3 KM) to doskonały, lekki i mocny silnik z baterią wpinaną w górny korpus. Bateria waży 4,9 kg, a cały silnik – tylko 14 kg. Producent proponuje na nowy sezon nową supermocną baterię do tego modelu o wyjątkowo dużej pojemności 915 Wh.

Solar ChargerPodczas spokojnej rekreacyjnej żeglugi z prędkością dwóch węzłów, czyli 3,7 km/h, łódź pokona około 20 mil morskich (37 km) i będzie mogła podróżować ponad 10 godzin. Z pełną mocą można płynąć około godzinę. Baterię ładujemy za pomocą małej ładowarki dostarczanej razem z silnikiem. Możemy też skorzystać z panelu solarnego Sunfold 50 (nowość!) wpinanego bezpośrednio do baterii 915 Wh.

Bateria Power 26-104, czyli serce napędu

Najważniejszym elementem systemów napędowych Torqeedo jest akumulator Power 26-104. To unikatowe nowoczesne źródło prądu i podstawa systemu napędowego. Zabezpieczona elektronicznie wodoodporna bateria, o napięciu 25,9 wolta i pojemności 2685 Wh, waży zaledwie 24 kg (jest około 70 proc. lżejsza od baterii żelowych i AGM). Żywotność baterii wynosi około 10 lat (bez dużych strat). Wytrzymuje głębokie rozładowanie, jest zabezpieczona przed błędnym podłączeniem biegunów, przeładowaniem i przegrzaniem. Poza tym może pracować w niskich temperaturach. W temperaturze 25 stopni Celsjusza gwarantuje około 800 cykli ładowania. Czas ładowania wynosi od 3 do 14 godzin (w zależności od rodzaju stosowanej ładowarki Torqeedo).

  Cruise 2.0 R / T / FP Cruise 4.0 R / T / FP Cruise 10.0 R / FP
  Bateria
Power
Inne Bateria
Power
Inne Bateria
Power
Inne
Wymagane napięcie 24V 24V 28V 28V 28V 28V
Liczba baterii 1 2 2 4 4 8
Pojemność kWh 2,7 3,6 5,4 7,2 10,8 14,4
Energia użytkowa kWh 2,7 2,2 5,4 4,3 10,8 8,6
Waga zestawu baterii 24 88 48 176 96 352

Bateria Power

Użytkownik powinien oczywiście unikać zanurzania baterii, ale warto pamiętać, że wszystkie baterie Torqeedo zostały tak zaprojektowane, by nie ulegały uszkodzeniom przy zanurzeniu do głębokości metra przez 30 minut (każdy egzemplarz przechodzi test wodoodporności, obudowę wykonano w klasie wodoodporności IP 67). Wszystkie elementy baterii mają podwójne zabezpieczenia przed uszkodzeniem. Tryb pełnego uśpienia pozwala wyłączyć akumulator dla bezpieczeństwa – chronimy go w ten sposób przed przypadkowym rozładowaniem (podczas spoczynku w klemach nie ma napięcia).

Dużą pojemność i moc baterii gwarantują bezpieczne ogniwa Li-NMC produkowane w Japonii. Każde ogniwo ma trzy zintegrowane mechanizmy zabezpieczenia. Akumulatory posiadają także system informacji i elektronicznej identyfikacji, gniazda wymiany danych (na przykład z komputerem silnika Cruise), czujnik wody (bateria wie, kiedy została zanurzona i automatycznie odłącza napięcie na biegunach) oraz izolację biegunów.

Deep Blue. Niech moc będzie z wami

Zaburtowy Torqeedo Deep Blue z rumplemDeep Blue firmy Torqeedo to innowacyjny silnik o mocy niespotykanej wcześniej w segmencie silników elektrycznych. Wyjątkowość Deep Blue polega przede wszystkim na dużej mocy znamionowej 55 kW (75 KM), odpowiadającej efektywnej sile ciągu 80-konnego silnika spalinowego (najmocniejszy silnik elektryczny produkowany seryjnie). Krótko po debiucie zaburtowy model Deep Blue zdobył główną nagrodę amsterdamskich targów Design Award Mets. Otrzymał też tytuł najbardziej innowacyjnego produktu przyznany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Dziennikarzy Sportów Wodnych (Boating Writers International). Łodzią ważącą bez silnika 330 kg Deep Blue z zestawem trzech baterii pozwala pływać z umiarkowaną prędkością przez 13 godzin. Ten napęd oznacza maksymalną wydajność, długą żywotność i niskie koszty eksploatacji.

Deep Blue do pracy ze sterociągiemZaburtowy Deep Blue jest wodoodporny (klasa wodoodporności IP 67) i przystosowany do pracy w słonej wodzie morskiej. Poza tym ma śrubę o bardzo wydajnej konstrukcji. Występuje w dwóch wersjach: 40 R/T (o mocy porównywalnej z mocą motorów spalinowych 40 KM) oraz 80 R/T (o mocy porównywalnej z mocą motorów spalinowych 80 KM). Występuje w wersji z długim (L) i bardzo długim wałem (XL). Waży od 139 kg do 151 kg.

Silniki oznaczone literą R to modele przystosowane do pracy ze sterociągiem, natomiast egzemplarze oznaczone literą T wyposażono w rumpel z manetką.

Deep Blue 40 SD do dużych jachtów żaglowychDeep Blue 40 z jedną baterią pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez osiem godzin. Pokonamy w tym czasie do 60 mil. Deep Blue 80 z dwoma bateriami pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez 16 godzin. Pokonamy w tym czasie do 120 mil (oczywiście osiągi zależą od wagi, konstrukcji jachtu i warunków meteo).

Nowość! Silnik Deep Blue 40 SD (saildrive) przeznaczony do dużych jachtów żaglowych. Ma niewielkie rozmiary i jest bardzo lekki, silnik z układem elektrycznym waży 86 kg. Główne zalety: brak wałów napędowych, prosta instalacja, składane śruby z brązu.

Wewnętrzny Deep Blue i 1400/1800Deep Blue 40 SD z jedną baterią pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 5 węzłów (9,3 km/h) przez dwie godziny i 30 minut. Pokonamy w tym czasie ponad 12 mil, czyli ponad 22 km.

Silnik Deep Blue i 1400 oraz Deep Blue i 1800. Wewnętrzny silnik do łodzi motorowych i jachtów zasilany dwoma bateriami litowo-jonowymi. Jego kompaktowa konstrukcja sprawia, że zajmuje bardzo mało miejsca. Model Deep Blue i 1800 rpm pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez 16 godzin.

Łódź z wewnętrznym silnikiem Torqeedo Deep Blue

Magazyn Wiatr