Na jeziorach i kanałach jest coraz więcej stref ciszy. Chcemy po nich pływać nie tylko na maleńkich łódkach, ale też na jachtach i łodziach motorowych. Dlatego coraz częściej poszukujemy mocnych silników elektrycznych – wydajnych, cichych i ekologicznych. Renomowana niemiecka firma Torqeedo jest liderem w produkcji takich urządzeń.
Na sezon 2016 przygotowano nowe modele silników Torqeedo. Przebojem z pewnością będzie debiutujący na wiosnę flagowy silnik z linii Cruise, czyli rewolucyjny Cruise 10.0 R z trymem przeznaczony do łodzi żaglowych i motorowych o masie do 10 ton. Motor z elektroniczną manetką oferowany jest w trzech wersjach: Short, Long i Extra Long. To solidny i duży silnik elektryczny o mocy 10 kW, porównywalnej z mocą motorów spalinowych 20 KM.
CRUISE 10.0 R. PRĘDKOŚĆ I ZASIĘG | |||
Torqeedo Cruise 10.0 R + cztery baterie Torqeedo Power 26-104 (24V / 104 Ah) ważące 96 kg |
|||
Prędkość | Zasięg | Czas | |
Wolna żegluga | 4,2 węzła (7,8 km/h) | 35,2 mili (65 km) | 8h 20’ |
Pełne obroty | 17,2 węzła (31,9 km/h) | 7,4 mili (13,7 km) | 0h 48’ |
Elektrycznie podnoszony Cruise 10.0 R ma lekką aluminiową obudowę i jest wodoodporny (klasa wodoszczelności IP 67 oznacza, że urządzenie wytrzymuje bez uszkodzeń pół godziny pod wodą na głębokości metra). Poza tym jest przystosowany do pracy w słonej wodzie. Wewnątrz silnika wbudowano komputer pokładowy. Elektroniczna manetka ma wyświetlacz informujący o prędkości łodzi, poborze mocy, czasie żeglugi i zasięgu. Zestaw wyposażono w komplet kabli o długości 4,5 metra oraz nową śrubę pięciołopatową o dużej sprawności.
Modele z najdłuższą kolumną wału XL (63,9 cm) ważą 49,4 kg. Egzemplarze ze średnią kolumną L (51,2 cm) ważą 48,5 kg. Natomiast silniki z najkrótszą kolumną S (38,5 cm) ważą 47,2 kg. Maksymalne obroty przy pełnym obciążeniu wynoszą 1400 rpm. Napięcie pracy: 48 woltów. Gdy płyniemy z prędkością 4,2 węzła, silnik Cruise 10.0 R pozwoli nam pokonać nawet 35 mil morskich, a czas podróży wyniesie około ośmiu godzin.
Niemiecka firma Torqeedo, wzbogacając ofertę silników elektrycznych, wprowadza w 2016 roku serię nazwaną Cruise Fixed Pod. To wersje silników przeznaczone do łodzi i jachtów żaglowych oraz do niektórych jednostek wypornościowych. Śruby w tych modelach montowane są pod kadłubami. Silniki doskonale współpracują z bateriami Power 26-104.
Urządzenia są wodoodporne, nie korodują i są przystosowane do pracy w słonej wodzie. Mają komputery pokładowe z odbiornikiem GPS oraz elektroniczne manetki z wyświetlaczami informującymi o prędkości łodzi, poborze mocy, czasie żeglugi i zasięgu.
PRĘDKOŚĆ I ZASIĘG | |||
Cruise 10.0 FP + cztery baterie Power 26-104 (24V / 104 Ah) ważące łącznie 96 kg | |||
Prędkość | Zasięg | Czas | |
Wolna żegluga | 3,8 węzła (7 km/h) | 24,6 mili (45,5 km) | 6h 30’ |
Pełne obroty | 17,3 węzła (32 km/h) | 15,9 mili (29,5 km) | 0h 55’ |
Cruise 4.0 FP + dwie baterie Power 26-104 (24V / 104 Ah) ważące łącznie 48 kg | |||
Prędkość | Zasięg | Czas | |
Wolna żegluga | 2,7 węzła (5 km/h) | 26,1 mili (48,3 km) | 9h 40’ |
Pełne obroty | 6 węzłów (11 km/h) | 7,5 mili (13,9 km) | 1h 15’ |
Cruise 2.0 FP + dwie akumulatory ołowiowe (2 x 12V / 200 Ah) ważące łącznie 120 kg | |||
Prędkość | Zasięg | Czas | |
Wolna żegluga | 2,7 węzła (5 km/h) | 24,3 mili (45 km) | 9h 00’ |
Pełne obroty | 6 węzłów (11 km/h) | 10,5 mili (19,5 km) | 1h 45’ |
Silnik Torqeedo Cruise 2.0 FP o mocy 2 kW z powodzeniem zastąpi motor spalinowy o mocy 5 KM i posłuży do napędu jednostki o masie do trzech ton. Model Cruise 4.0 FP o mocy 4 kW odpowiada silnikowi spalinowemu o mocy 8 KM i może być wykorzystywany do napędu jachtu o masie do czterech ton. Natomiast moc najmocniejszego w tej grupie silnika Cruise 10.0 FP jest porównywalna z mocą motorów spalinowych 20 KM. Producent poleca tę jednostkę armatorom łodzi żaglowych i motorowych o masie do 10 ton. Napięcie pracy w modelu 2.0 FP wynosi 24 wolty, natomiast w dwóch pozostałych – 48 woltów. Maksymalne obroty wynoszą od 1300 rpm w modelach 2.0 FP i 4.0 FP do 1400 rpm w silniku 10.0 FP.
W serii Cruise Fixed Pod firma proponuje stosowanie nowych składanych śrub dwupłatowych wykonanych z brązu, ale w modelach Cruise 2.0 FP oraz Cruise 4.0 FP można zamontować inną śrubę z tworzywa high-speed: v30/p4000.
Silniki marki Torqeedo z serii Travel przeznaczone są przede wszystkim do łodzi wędkarskich, pontonów i małych jachtów o masie do 1,5 tony. Mała waga plus stosunkowo duża moc – oto tajemnica sukcesu. Silnik bez problemów schowamy pod pokładem. Bardzo prosta jest także instalacja. Model Travel 1003 (w wersji L, czyli z długą kolumną wału) o mocy 1 kW (odpowiednik mocy 3 KM) to doskonały, lekki i mocny silnik z baterią wpinaną w górny korpus. Bateria waży 4,9 kg, a cały silnik – tylko 14 kg. Producent proponuje na nowy sezon nową supermocną baterię do tego modelu o wyjątkowo dużej pojemności 915 Wh.
Podczas spokojnej rekreacyjnej żeglugi z prędkością dwóch węzłów, czyli 3,7 km/h, łódź pokona około 20 mil morskich (37 km) i będzie mogła podróżować ponad 10 godzin. Z pełną mocą można płynąć około godzinę. Baterię ładujemy za pomocą małej ładowarki dostarczanej razem z silnikiem. Możemy też skorzystać z panelu solarnego Sunfold 50 (nowość!) wpinanego bezpośrednio do baterii 915 Wh.
Najważniejszym elementem systemów napędowych Torqeedo jest akumulator Power 26-104. To unikatowe nowoczesne źródło prądu i podstawa systemu napędowego. Zabezpieczona elektronicznie wodoodporna bateria, o napięciu 25,9 wolta i pojemności 2685 Wh, waży zaledwie 24 kg (jest około 70 proc. lżejsza od baterii żelowych i AGM). Żywotność baterii wynosi około 10 lat (bez dużych strat). Wytrzymuje głębokie rozładowanie, jest zabezpieczona przed błędnym podłączeniem biegunów, przeładowaniem i przegrzaniem. Poza tym może pracować w niskich temperaturach. W temperaturze 25 stopni Celsjusza gwarantuje około 800 cykli ładowania. Czas ładowania wynosi od 3 do 14 godzin (w zależności od rodzaju stosowanej ładowarki Torqeedo).
Cruise 2.0 R / T / FP | Cruise 4.0 R / T / FP | Cruise 10.0 R / FP | ||||
Bateria Power |
Inne | Bateria Power |
Inne | Bateria Power |
Inne | |
Wymagane napięcie | 24V | 24V | 28V | 28V | 28V | 28V |
Liczba baterii | 1 | 2 | 2 | 4 | 4 | 8 |
Pojemność kWh | 2,7 | 3,6 | 5,4 | 7,2 | 10,8 | 14,4 |
Energia użytkowa kWh | 2,7 | 2,2 | 5,4 | 4,3 | 10,8 | 8,6 |
Waga zestawu baterii | 24 | 88 | 48 | 176 | 96 | 352 |
Użytkownik powinien oczywiście unikać zanurzania baterii, ale warto pamiętać, że wszystkie baterie Torqeedo zostały tak zaprojektowane, by nie ulegały uszkodzeniom przy zanurzeniu do głębokości metra przez 30 minut (każdy egzemplarz przechodzi test wodoodporności, obudowę wykonano w klasie wodoodporności IP 67). Wszystkie elementy baterii mają podwójne zabezpieczenia przed uszkodzeniem. Tryb pełnego uśpienia pozwala wyłączyć akumulator dla bezpieczeństwa – chronimy go w ten sposób przed przypadkowym rozładowaniem (podczas spoczynku w klemach nie ma napięcia).
Dużą pojemność i moc baterii gwarantują bezpieczne ogniwa Li-NMC produkowane w Japonii. Każde ogniwo ma trzy zintegrowane mechanizmy zabezpieczenia. Akumulatory posiadają także system informacji i elektronicznej identyfikacji, gniazda wymiany danych (na przykład z komputerem silnika Cruise), czujnik wody (bateria wie, kiedy została zanurzona i automatycznie odłącza napięcie na biegunach) oraz izolację biegunów.
Deep Blue firmy Torqeedo to innowacyjny silnik o mocy niespotykanej wcześniej w segmencie silników elektrycznych. Wyjątkowość Deep Blue polega przede wszystkim na dużej mocy znamionowej 55 kW (75 KM), odpowiadającej efektywnej sile ciągu 80-konnego silnika spalinowego (najmocniejszy silnik elektryczny produkowany seryjnie). Krótko po debiucie zaburtowy model Deep Blue zdobył główną nagrodę amsterdamskich targów Design Award Mets. Otrzymał też tytuł najbardziej innowacyjnego produktu przyznany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Dziennikarzy Sportów Wodnych (Boating Writers International). Łodzią ważącą bez silnika 330 kg Deep Blue z zestawem trzech baterii pozwala pływać z umiarkowaną prędkością przez 13 godzin. Ten napęd oznacza maksymalną wydajność, długą żywotność i niskie koszty eksploatacji.
Zaburtowy Deep Blue jest wodoodporny (klasa wodoodporności IP 67) i przystosowany do pracy w słonej wodzie morskiej. Poza tym ma śrubę o bardzo wydajnej konstrukcji. Występuje w dwóch wersjach: 40 R/T (o mocy porównywalnej z mocą motorów spalinowych 40 KM) oraz 80 R/T (o mocy porównywalnej z mocą motorów spalinowych 80 KM). Występuje w wersji z długim (L) i bardzo długim wałem (XL). Waży od 139 kg do 151 kg.
Silniki oznaczone literą R to modele przystosowane do pracy ze sterociągiem, natomiast egzemplarze oznaczone literą T wyposażono w rumpel z manetką.
Deep Blue 40 z jedną baterią pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez osiem godzin. Pokonamy w tym czasie do 60 mil. Deep Blue 80 z dwoma bateriami pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez 16 godzin. Pokonamy w tym czasie do 120 mil (oczywiście osiągi zależą od wagi, konstrukcji jachtu i warunków meteo).
Nowość! Silnik Deep Blue 40 SD (saildrive) przeznaczony do dużych jachtów żaglowych. Ma niewielkie rozmiary i jest bardzo lekki, silnik z układem elektrycznym waży 86 kg. Główne zalety: brak wałów napędowych, prosta instalacja, składane śruby z brązu.
Deep Blue 40 SD z jedną baterią pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 5 węzłów (9,3 km/h) przez dwie godziny i 30 minut. Pokonamy w tym czasie ponad 12 mil, czyli ponad 22 km.
Silnik Deep Blue i 1400 oraz Deep Blue i 1800. Wewnętrzny silnik do łodzi motorowych i jachtów zasilany dwoma bateriami litowo-jonowymi. Jego kompaktowa konstrukcja sprawia, że zajmuje bardzo mało miejsca. Model Deep Blue i 1800 rpm pozwala na spokojną żeglugę z prędkością 7,5 węzła nawet przez 16 godzin.